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halle für kunst e.V.
Reichenbachstraße 2
21335 Lüneburg
Fr - So 14-18 Uhr , Do 14-20 Uhr und nach telefonischer Vereinbarung
hfk@lueneburg.net
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halle für kunst e.V.
Postfach 2128
21311 Lüneburg
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Ausstellung #3
30.08. - 21.09. 2008
Mobile Archive
Kuratiert von Eva Birkenstock und Hannes Loichinger
In Kooperation mit dem Israeli Center for Digital Art (Holon/Israel)
Bereits seit mehreren Jahren existiert am Israeli Center for Digital Art in Holon ein Archiv fuer Videokunst und digitale Medien. Es umfasst mittlerweile ueber 1.200 Titel von israelischen und internationalen Kuenstlern, die in der Vergangenheit im Israeli Center ausstellten oder ihre Arbeiten dem Archiv zur Verfuegung stellten.
Das Projekt des Mobile Archive entstand im Rahmen von zahlreichen Gespraechen ueber Moeglichkeiten, das Archiv fuer Videokunst und digitale Medien des Centers im Kunstverein in Hamburg zu praesentieren. Diskussionen ueber die Frage, wie es außerhalb seines urspruenglichen Kontextes als dynamische Plattform fuer ein breites Publikum funktionieren koennte, fuehrten zur Idee eines wandernden Archivs, das fuer drei Jahre Kunstinstitutionen in Europa, auf dem Balkan und im Mittleren Osten bereist. In den letzten anderthalb Jahren war das Mobile Archive bereits am WYSPA/Danzig, in der Galerija Nova/Zagreb, der Skuc Gallery/Ljubljana, der Maribor Art Gallery/Maribor und der Klasse von Adrian Paci (Universita Iuav/Venedig) zu Gast. Neben einer Praesentation als oeffentlich zugaengliche Videobibliothek, die von einem Screeningprogramm begleitet wird, erweitern die Gastgeberinstitutionen den Archivbestand um jeweils 25 Videoarbeiten.
Wir freuen uns sehr, das Mobile Archive mit den Neuzugaengen der letzen Stationen in der Halle fuer Kunst Lueneburg zu praesentieren. Besucher haben fuer drei Wochen die Gelegenheit ueber 1200 internationale Videoarbeiten frei zu waehlen und zu sichten, darueber hinaus werden der Sammlung in einem zweiten Teil der Ausstellung taeglich wechselnde Filmprogramme mit neu hinzugefuegten Arbeiten gegenuebergestellt, die von Ola Grzonkowska (WYSPA/Danzig), Natasha Ilic (Galerija Nova/Zagreb), Alenka Gregoric (Skuc Gallery/Ljubljana) u. a. kuratiert wurden.
Das Archiv umfasst Arbeiten von Vahram Agasyan, Boaz Arad, Artist Without Walls, Yael Bartana, Yossi Atia & Itamar Rose, Guy Ben-Ner, Big Hope, Johanna Billing, Irina Birger, Candice Breitz, Nine Budde, Eitan Buganim, Lenka Clayton & James Price, Ofri Cnaani, Keren Cytter, Margit Czenki & Christoph Schaefer, Effi & Amir, Jumana Emil Abboud, Jack Faber, Jeanne Faust, Ido Fluk Orit Freilich, Friedberg & Alona & Orenstein, Limor, Dani Gal, Amit Goren, Hagar Goren, Marina Grzinic & Aina Smid, Samuel Hopkins, Ana Husman, Hurani Khaled & Miri Segal, IRWIN, Shosh Israeli, Sandra Ivekovic, Liliana Kadichevski, Uir Katzenstein, Zohar Kfir, Lutz Krueger, Koken, Ergun, Eva Koennemann, Nina Koennemann, Kordowa Group, Sigalit Landau, Yaron Lapid, Joachim Lengerer, Dana Levy, Mark Lewis, Armin Linke, Little Warsaw, Hila Lulu Lin, David Maljkovic, Suleiman Mansour, Eva Meyer & Eran Schaerf, Ohad, Milshtein, Ariel Mioduser, Avi Mograbi, Multiplicity, Anneke Nuijen & Florian Huettner & Till Krause, Adrian Paci, Stefan Panhans, Shwon Paz, Nira Pereg, Phei Cho, Erich Pick, Ariela Plotkin, Renata Poljak, Maria Pomiansky, Gilad Ratman, Michal Rothschild, Lezli Rubin Kunda, Sala Manca Group, Sandra Schaefers, Eske Schlueters, Jochen Schmith, Ruti Sela, Ran Slavin, Chen Steinberg, Nurit Sharett, Ran Slavin, Doron Solomons, Hito Steyerl, The Yes Man, Michael Trigilio, Gal Tushia, Anan Tzukerman und vielen Anderen.
Abendveranstaltungen
Donnerstag, 4. September 2008, 19h
Anticipation, Videoscreening zusammengestellt von Chen Tamir (Freie Kuratorin) mit Arbeiten von Johanna Billing, Dror Daum, Jakup Ferri, Matthias Frisch, Hagar Goren, Adad Hannah und Doron Solomons
Freitag, 12. September 2008, 19h
Geschichte(n) speichern, Kurzvortraege von Frank Hesse (Kuenstler, Zuerich), Kerstin Stakemeier (Kunsthistorikerin, Berlin), und Dr. Martin Warnke (Kulturinformatiker, Leuphana Universitaet Lueneburg) mit anschließendem GespraechDonnerstag, 18. September 2008, 19h
Tresspassing, Videoscreening zusammengestellt von Eyal Danon (Kurator, Israeli Center for Digital Art) mit Videoarbeiten von Artists Without Walls, Avi Mograbi, Annan Tzukerman, Nira Pereg, Ruti Sela & Ma'ayan Amir und Clil Nadav
Herzlichen Dank an:
Land Niedersachsen, Stadt Lueneburg, Lueneburgischer Landschaftsverband, Israeli Center for Digital Art
Eröffnung 29. August 2008, 19h
English Version
Halle fuer Kunst cordially invites you to
Exhibition #3
MOBILE ARCHIVE
August 30th - September 21st, 2008
Opening: August 29th, 2008, 7 pmCurated by Eva Birkenstock and Hannes Loichinger
Location: Halle fuer Kunst, Reichenbachstr. 2, D - 21335 Lueneburg
In cooperation with the Israeli Center for Digital Art (Holon/Israel)
An archive for video art and digital media has been operating at the Israeli Center for Digital Art, Holon for several years now. The archive contains more than 1,200 titles, including works by Israeli and other international artists who have exhibited at the Center or who have contributed works to the archive over the years.
The Mobile Archive project surfaced during several conversations on the idea of bringing the archive for Videoart and digital Media to the Kunstverein in Hamburg. The question how it could function out of its original context as a dynamic and valuable platform for local audiences, led to the idea of a travelling archive hosted by art institutions in Europe, the Balkan and the Middle East over a period of three years. In the past one and a half years the archive already has been hosted by the WYSPA/Danzig, the Galerija Nova/Zagreb, the Skuc Gallery/Ljubljana, the Maribor Art Gallery/Maribor and the class of Adrian Paci (Universita Iuav/Venedig). Beside the presentation as an open video library accompanied by screening programs each host institution expands the collection by contributing 25 works.
We are very pleased to present the Mobile Archive with its recent contributions in Halle fuer Kunst Lueneburg. During a period of three weeks visitors will have the opportunity to watch more than 1,200 international video works of their own choice. As a second part of the presentation the collection will be contrasted with the new contributions in daily changing video programs curated by Ola Grzonkowska (WYSPA/Danzig), Natasha Ilic (Galerija Nova/Zagreb), Alenka Gregoric (Skuc Gallery/Ljubljana) et al.
The archive contains works by the following artists: Vahram Aghasyan, Boaz Arad, Artist Without Walls, Yael Bartana, Yossi Atia & Itamar Rose, Guy Ben-Ner, Big Hope, Johanna Billing, Irina Birger, Candice Breitz, Nine Budde, Eitan Buganim, Lenka Clayton & James Price, Ofri Cnaani, Keren Cytter, Margit Czenki & Christoph Schaefer, Effi & Amir, Jumana Emil Abboud, Jack Faber, Jeanne Faust, Ido Fluk Orit Freilich, Friedberg & Alona & Orenstein, Limor, Dani Gal, Amit Goren, Hagar Goren, Marina Grzinic & Aina Smid, Samuel Hopkins, Ana Husman, Hurani Khaled & Miri Segal, IRWIN, Shosh Israeli, Sandra Ivekovic, Liliana Kadichevski, Uir Katzenstein, Zohar Kfir, Lutz Krueger, Koken, Ergun, Eva Koennemann, Nina Koennemann, Kordowa Group, Sigalit Landau, Yaron Lapid, Joachim Lengerer, Dana Levy, Mark Lewis, Armin Linke, Little Warsaw, Hila Lulu Lin, David Maljkovic, Suleiman Mansour, Eva Meyer & Eran Schaerf, Ohad, Milshtein, Ariel Mioduser, Avi Mograbi, Multiplicity, Anneke Nuijen & Florian Huettner & Till Krause, Adrian Paci, Stefan Panhans, Shwon Paz, Nira Pereg, Phei Cho, Erich Pick, Ariela Plotkin, Renata Poljak, Maria Pomiansky, Gilad Ratman, Michal Rothschild, Lezli Rubin Kunda, Sala Manca Group, Sandra Schaefers, Eske Schlueters, Jochen Schmith, Ruti Sela, Ran Slavin, Chen Steinberg, Nurit Sharett, Ran Slavin, Doron Solomons, Hito Steyerl, The Yes Man, Michael Trigilio, Gal Tushia, Anan Tzukerman et al.
Screenings and LecturesThursday, September 4th 2008, 7 pm
Anticipation, Videoscreening curated by Chen Tamir (Free curator ) with works by Johanna Billing, Dror Daum, Jakup Ferri, Matthias Frisch, Hagar Goren, Adad Hannah und Doron Solomons
Friday, September 12th, 2008, 7 pm
Saving (Hi)stories, lectures by Frank Hesse (Artist, Zurich), Kerstin Stakemeier (Art Historian, Berlin) and Dr. Martin Warnke (Leuphana College Lueneburg) with a subsequent talkThursday, September 18th, 2008, 7 pm
Tresspassing, Videoscreening curated by Eyal Danon (Curator, Israeli Center for Digital Art) with works by Artists Without Walls, Avi Mograbi, Annan Tzukerman, Nira Pereg, Ruti Sela & Ma'ayan Amir und Clil Nada
We cordially thank:
The State of Lower Saxony, the City of Lueneburg, Lueneburgischer Landschaftsverband, Israeli Center for Digital Art
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ANTICIPATION
Videoscreening zusammengestellt von Chen Tamir (Freie Kuratorin)Donnerstag, den 4. September 2008 um 19h
Das Herzklopfen eines Sprinters kann bereits vor Beginn eines Sprints das Maximum erreichen. Voegel stroemen vor Einbruch des Winters in den Sueden. Die Lotterie erzielt allwoechentlich Profite. Nicht Reaktion, sondern Antizipation bestimmt den groessten Teil unseres Verhaltens. Wir verbringen unser Leben wartend auf eine Befoerderung, auf die oder den Richtige(n), auf Frieden, auf Erloesung. Die Hoffnung auf Veraenderung war schon immer unser modus operandi - ein Glaube, an den auch Religion anknüpft. Im Fegefeuer gehalten, fortwaehrend wartend, wird uns versprochen, dass fuer jene, die ausharren, alles gut werden wird. Auch im modernen Zeitalter der sofortigen Befriedigung und immediaten Ergebnisse verbleiben wir unerfuellt, da die Gratifikationen nur Surrogate von wirklicher Befriedigung sind. Die Kuenstler in diesem Filmprogramm beleuchten das beschriebene Paradox und illustrieren das unstillbare Warten der heutigen Zeit. (Chen Tamir, uebersetzt von Eva Birkenstock und Hannes Loichinger)
Mit Videoarbeiten von Johanna Billing, Dror Daum, Jakup Ferri, Matthias Fritsch, Hagar Goren, Adad Hannah und Doron Solomons.
Die Veranstaltung findet statt im Rahmen von:
Ausstellung #3
MOBILE ARCHIVE
30. August bis 21. September 2008Kuratiert von Eva Birkenstock and Hannes Loichinger
Ort: Halle fuer Kunst, Reichenbachstr. 2, D - 21335 Lueneburg
In Kooperation mit dem Israeli Center for Digital Art (Holon/Israel)
Bereits seit mehreren Jahren existiert am Israeli Center for Digital Art in Holon ein Archiv fuer Videokunst und digitale Medien. Es umfasst mittlerweile ueber 1.200 Titel von israelischen und internationalen Kuenstlern, die in der Vergangenheit im Israeli Center ausstellten oder ihre Arbeiten dem Archiv zur Verfuegung stellten.
Das Projekt des Mobile Archive entstand im Rahmen von zahlreichen Gespraechen ueber Moeglichkeiten, das Archiv fuer Videokunst und digitale Medien des Centers im Kunstverein in Hamburg zu praesentieren. Diskussionen ueber die Frage, wie es außerhalb seines urspruenglichen Kontextes als dynamische Plattform fuer ein breites Publikum funktionieren koennte, fuehrten zur Idee eines wandernden Archivs, das fuer drei Jahre Kunstinstitutionen in Europa, auf dem Balkan und im Mittleren Osten bereist. In den letzten anderthalb Jahren war das Mobile Archive bereits am WYSPA/Danzig, in der Galerija Nova/Zagreb, der Skuc Gallery/Ljubljana, der Maribor Art Gallery/Maribor und der Klasse von Adrian Paci (Universita Iuav/Venedig) zu Gast. Neben einer Praesentation als oeffentlich zugaengliche Videobibliothek, die von einem Screeningprogramm begleitet wird, erweitern die Gastgeberinstitutionen den Archivbestand um jeweils 25 Videoarbeiten.
Wir freuen uns sehr, das Mobile Archive mit den Neuzugaengen der letzen Stationen in der Halle fuer Kunst Lueneburg zu praesentieren. Besucher haben fuer drei Wochen die Gelegenheit ueber 1200 internationale Videoarbeiten frei zu waehlen und zu sichten, darueber hinaus werden der Sammlung in einem zweiten Teil der Ausstellung taeglich wechselnde Filmprogramme mit neu hinzugefuegten Arbeiten gegenuebergestellt, die von Ola Grzonkowska (WYSPA/Danzig), Natasha Ilic (Galerija Nova/Zagreb), Alenka Gregoric (Skuc Gallery/Ljubljana) u. a. kuratiert wurden.
Das Archiv umfasst Arbeiten von Vahram Aghasyan, Boaz Arad, Artists Without Walls, Yael Bartana, Itamar Rose & Yossi Atia, Guy Ben-Ner, Big Hope, Johanna Billing, Irina Birger, Candice Breitz, Nine Budde, Eitan Buganim, Lenka Clayton & James Price, Ofri Cnaani, Keren Cytter, Margit Czenki & Christoph Schaefer, Effi & Amir, Jumana Emil Abboud, Jack Faber, Jeanne Faust, Ido Fluk, Orit Freilich, Alona Friedberg & Limor Orenstein, Dani Gal, Amit Goren, Hagar Goren, Marina Grzinic & Aina Smid, Samuel Hopkins, Ana Husman, Khalid Hourani & Miri Segal, IRWIN, Shosh Israeli, Sanja Ivekovic, Liliana Kadichevski, Uri Katzenstein, Zohar Kfir, Lutz Krueger, Koeken Ergun, Eva Koennemann, Nina Koennemann, Kordowa Group, Sigalit Landau, Yaron Lapid, Achim Lengerer, Dana Levy, Mark Lewis, Armin Linke, Little Warsaw, Hila Lulu Lin, David Maljkovic, Suleiman Mansour, Eva Meyer & Eran Schaerf, Ohad Milshtein, Ariel Mioduser, Avi Mograbi, Multiplicity, Anneke Nuijen & Florian Huettner & Till Krause, Adrian Paci, Stefan Panhans, Sharon Paz, Nira Pereg, Phei Cho, Erich Pick, Ariela Plotkin, Renata Poljak, Maria Pomiansky, Gilad Ratman, Michal Rothschild, Lezli Rubin-Kunda, Sala-Manca Group, Sandra Schaefer, Eske Schlueters, Jochen Schmith, Ruti Sela, Ran Slavin, Chen Scheinberg, Nurit Sharett, Doron Solomons, Hito Steyerl,The Yes Men, Michael Trigilio, Gal Tushia, Anan Tzukerman und vielen Anderen.
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Halle fuer Kunst cordially invites you to
ANTICIPATION
Videoscreening curated by Chen Tamir (Free Curator)Thursday, September 4th 2008, 19h
A sprinter's heart rate can reach maximum even before he or she begins a race. Birds flock south before the onset of winter. The lottery makes profits every week. It is anticipation, rather than reaction, that dictates most of our behaviour. We carry out our lives waiting - for a promotion, for Mr. or Mrs. Right, for peaceful times, for redemption. The hope that circumstances will change has always been our modus operandi and it is on this faith that religion takes hold. We are held in purgatory, perpetual waiting, and are promised that the end will be good to those who persevere. Even in our modern times of instant gratification and immediate results we are left unfulfilled as these gratifications are surrogates for true satisfaction. The artists in this program highlight this paradox and illustrate the unquenchable waiting of our times. (Chen Tamir)
An archive for video art and digital media has been operating at the Israeli Center for Digital Art, Holon for several years now. The archive contains more than 1,200 titles, including works by Israeli and other international artists who have exhibited at the Center or who have contributed works to the archive over the years.
The Mobile Archive project surfaced during several conversations on the idea of bringing the archive for Videoart and digital Media to the Kunstverein in Hamburg. The question how it could function out of its original context as a dynamic and valuable platform for local audiences, led to the idea of a travelling archive hosted by art institutions in Europe, the Balkan and the Middle East over a period of three years. In the past one and a half years the archive already has been hosted by the WYSPA/Danzig, the Galerija Nova/Zagreb, the Skuc Gallery/Ljubljana, the Maribor Art Gallery/Maribor and the class of Adrian Paci (Universita Iuav/Venedig). Beside the presentation as an open video library accompanied by screening programs each host institution expands the collection by contributing 25 works.
We are very pleased to present the Mobile Archive with its recent contributions in Halle fuer Kunst Lueneburg. During a period of three weeks visitors will have the opportunity to watch more than 1,200 international video works of their own choice. As a second part of the presentation the collection will be contrasted with the new contributions in daily changing video programs curated by Ola Grzonkowska (WYSPA/Danzig), Natasha Ilic (Galerija Nova/Zagreb), Alenka Gregoric (Skuc Gallery/Ljubljana) et al.
The archive contains works by the following artists: Vahram Aghasyan, Boaz Arad, Artists Without Walls, Yael Bartana, Itamar Rose & Yossi Atia, Guy Ben-Ner, Big Hope, Johanna Billing, Irina Birger, Candice Breitz, Nine Budde, Eitan Buganim, Lenka Clayton & James Price, Ofri Cnaani, Keren Cytter, Margit Czenki & Christoph Schaefer, Effi & Amir, Jumana Emil Abboud, Jack Faber, Jeanne Faust, Ido Fluk, Orit Freilich, Alona Friedberg & Limor Orenstein, Dani Gal, Amit Goren, Hagar Goren, Marina Grzinic & Aina Smid, Samuel Hopkins, Ana Husman, Khalid Hourani & Miri Segal, IRWIN, Shosh Israeli, Sanja Ivekovic, Liliana Kadichevski, Uri Katzenstein, Zohar Kfir, Lutz Krueger, Koeken Ergun, Eva Koennemann, Nina Koennemann, Kordowa Group, Sigalit Landau, Yaron Lapid, Achim Lengerer, Dana Levy, Mark Lewis, Armin Linke, Little Warsaw, Hila Lulu Lin, David Maljkovic, Suleiman Mansour, Eva Meyer & Eran Schaerf, Ohad Milshtein, Ariel Mioduser, Avi Mograbi, Multiplicity, Anneke Nuijen & Florian Huettner & Till Krause, Adrian Paci, Stefan Panhans, Sharon Paz, Nira Pereg, Phei Cho, Erich Pick, Ariela Plotkin, Renata Poljak, Maria Pomiansky, Gilad Ratman, Michal Rothschild, Lezli Rubin-Kunda, Sala-Manca Group, Sandra Schaefer, Eske Schlueters, Jochen Schmith, Ruti Sela, Ran Slavin, Chen Scheinberg, Nurit Sharett, Doron Solomons, Hito Steyerl,The Yes Men, Michael Trigilio, Gal Tushia, Anan Tzukerman et al.
Further Screenings and LecturesFriday, September 12th, 2008, 7 pm: Saving (Hi)stories, lectures by Frank Hesse (Artist, Zurich), Kerstin Stakemeier (Art Historian, Berlin) and
Dr. Martin Warnke (Leuphana College Lueneburg) with a subsequent talkThursday, September 18th, 2008, 7 pm: Tresspassing, Videoscreening curated by Eyal Danon (Curator, Israeli Center for Digital Art) with works by Artists Without Walls, Avi Mograbi, Annan Tzukerman, Nira Pereg, Ruti Sela & Ma'ayan Amir und Clil Nada
TRESPASSING
Videoscreening zusammengestellt von Eyal Danon (Israeli Center for Digital Art, Holon)Donnerstag, den 18. September 2008 um 19h
Die Praesenz von Kuenstlern in ihren Arbeiten ist ein deutliches Element dafür, diese als eine Art persoenlicher Reise zu definieren, die nicht introspektiv das Selbst fokussiert, sondern nach außen blickt, unsere Umgebung betrachtet und die schwer fassbare Realität in der wir Leben. Sie verweist zudem auf das Misstrauen gegenueber der Faehigkeit einen klaren Standpunkt zu beziehen, sofern Ereignisse nicht aus erster Hand bestaetigt und erfahren werden koennen. Gleichzeitig sind die Videoarbeiten von einer allgemeinen Skepsis gegenueber den verbreiteten, institutionalisierten Informationskanaelen bestimmt, die wir alle kennen: Kindergarten, Schule, Armee, Medien, Unterhaltungsindustire usw. Die Präsenz der Kuenstler in ihren Arbeiten und ihr aktives Eingreifen beim Erschaffen der dem Betrachter durch Konversation, Provokation oder Aufbereitung dargebotenen Wirklichkeit ist in Israels sozialem Milieu so rar, dass die wenigen Faelle, die es gibt, unbedingt beachtet werden muessen. Die Herausforderung und Direktheit dieser kuenstlerischen Strategien konfrontiert den Betrachter mit einer problematischen Situation, in welcher er Entscheidungen treffen, eine Position einnehmen und zwischen dem Kuenstler und der gegenuebergestellten Person entscheiden muss. Der Betrachter wird damit konfrontiert, den vom Kuenstler zur Betrachtung geoeffneten Spalt von einem anderen Standpunkt aus, mit einer anderen Identitaet zu untersuchen.
Mit Videoarbeiten von Artists Without Walls, Avi Mograbi, Annan Tzukerman, Nira Pereg, Ruti Sela & Ma'ayan Amir und Clil Nadav
Die Veranstaltung findet statt im Rahmen von:
Ausstellung #3
MOBILE ARCHIVE
30. August bis 21. September 2008Kuratiert von Eva Birkenstock and Hannes Loichinger
Ort: Halle fuer Kunst, Reichenbachstr. 2, D - 21335 Lueneburg
In Kooperation mit dem Israeli Center for Digital Art (Holon/Israel)
Bereits seit mehreren Jahren existiert am Israeli Center for Digital Art in Holon ein Archiv fuer Videokunst und digitale Medien. Es umfasst mittlerweile ueber 1.200 Titel von israelischen und internationalen Kuenstlern, die in der Vergangenheit im Israeli Center ausstellten oder ihre Arbeiten dem Archiv zur Verfuegung stellten.
Das Projekt des Mobile Archive entstand im Rahmen von zahlreichen Gespraechen ueber Moeglichkeiten, das Archiv fuer Videokunst und digitale Medien des Centers im Kunstverein in Hamburg zu praesentieren. Diskussionen ueber die Frage, wie es außerhalb seines urspruenglichen Kontextes als dynamische Plattform fuer ein breites Publikum funktionieren koennte, fuehrten zur Idee eines wandernden Archivs, das fuer drei Jahre Kunstinstitutionen in Europa, auf dem Balkan und im Mittleren Osten bereist. In den letzten anderthalb Jahren war das Mobile Archive bereits am WYSPA/Danzig, in der Galerija Nova/Zagreb, der Skuc Gallery/Ljubljana, der Maribor Art Gallery/Maribor und der Klasse von Adrian Paci (Universita Iuav/Venedig) zu Gast. Neben einer Praesentation als oeffentlich zugaengliche Videobibliothek, die von einem Screeningprogramm begleitet wird, erweitern die Gastgeberinstitutionen den Archivbestand um jeweils 25 Videoarbeiten.
Wir freuen uns sehr, das Mobile Archive mit den Neuzugaengen der letzen Stationen in der Halle fuer Kunst Lueneburg zu praesentieren. Besucher haben fuer drei Wochen die Gelegenheit ueber 1200 internationale Videoarbeiten frei zu waehlen und zu sichten, darueber hinaus werden der Sammlung in einem zweiten Teil der Ausstellung taeglich wechselnde Filmprogramme mit neu hinzugefuegten Arbeiten gegenuebergestellt, die von Ola Grzonkowska (WYSPA/Danzig), Natasha Ilic (Galerija Nova/Zagreb), Alenka Gregoric (Skuc Gallery/Ljubljana) u. a. kuratiert wurden.
Das Archiv umfasst Arbeiten von Vahram Aghasyan, Boaz Arad, Artists Without Walls, Yael Bartana, Itamar Rose & Yossi Atia, Guy Ben-Ner, Big Hope, Johanna Billing, Irina Birger, Candice Breitz, Nine Budde, Eitan Buganim, Lenka Clayton & James Price, Ofri Cnaani, Keren Cytter, Margit Czenki & Christoph Schaefer, Effi & Amir, Jumana Emil Abboud, Jack Faber, Jeanne Faust, Ido Fluk, Orit Freilich, Alona Friedberg & Limor Orenstein, Dani Gal, Amit Goren, Hagar Goren, Marina Grzinic & Aina Smid, Samuel Hopkins, Ana Husman, Khalid Hourani & Miri Segal, IRWIN, Shosh Israeli, Sanja Ivekovic, Liliana Kadichevski, Uri Katzenstein, Zohar Kfir, Lutz Krueger, Koeken Ergun, Eva Koennemann, Nina Koennemann, Kordowa Group, Sigalit Landau, Yaron Lapid, Achim Lengerer, Dana Levy, Mark Lewis, Armin Linke, Little Warsaw, Hila Lulu Lin, David Maljkovic, Suleiman Mansour, Eva Meyer & Eran Schaerf, Ohad Milshtein, Ariel Mioduser, Avi Mograbi, Multiplicity, Anneke Nuijen & Florian Huettner & Till Krause, Adrian Paci, Stefan Panhans, Sharon Paz, Nira Pereg, Phei Cho, Erich Pick, Ariela Plotkin, Renata Poljak, Maria Pomiansky, Gilad Ratman, Michal Rothschild, Lezli Rubin-Kunda, Sala-Manca Group, Sandra Schaefer, Eske Schlueters, Jochen Schmith, Ruti Sela, Ran Slavin, Chen Scheinberg, Nurit Sharett, Doron Solomons, Hito Steyerl,The Yes Men, Michael Trigilio, Gal Tushia, Anan Tzukerman und vielen Anderen.
Herzlichen Dank an:
Land Niedersachsen, Stadt Lueneburg, Lueneburgischer Landschaftsverband, Israeli Center for Digital Art
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TRESPASSING
Videoscreening curated by Eyal Danon (Israeli Center for Digital Art, Holon)Thursday, September 12th 2008, 19h
The artists' presence in their works is a conspicuous element that defines these works as a type of personal journey, albeit one which is not engaged in introspection, but rather in looking outward, at our surroundings and at the impossible, elusive reality around us. The personal stand and presence also indicate skepticism regarding the very ability to formulate a fundamental position vis-à-vis the local occurrences without relying on direct sources or a direct encounter with the people and events, but rather by intervention in them to the point of their modeling. We are witnessing a repudiation of the dependence and habit of absorbing information through life's ordinary stations kindergarten, school, army, media, various forms of entertainment, etc. The artists' presence in their work and their active intervention in creating the reality presented to the viewer via conversation, provocation or editing is so rare in Israel's social milieu that it calls for attention. The defiance and directness of the act of artistic intervention confronts the viewer with a problematic situation where he must make a decision, take sides, choose between the artist and the person facing him. As a viewer taught to identify with the representatives of authority not out of aggressive, brutal coercion, but rather through education for a shared fate and out of tribal partnership dictated by a clear definition of 'us' and 'them' it is disconcerting to watch a soldier, a policeman, or any other security man being directly attacked by an artist; on the other hand, the challenge introduced to the viewer clearly addresses this very point of identity and identification can we use this "loophole" which the artists open for us in order to view the occurrences from a different point of view, from the perspective of a different identity? Furthermore, altering the traditional power relations and role definitions of photographer and photographed subject, documenter and reality, calls upon the viewer to make a change and try to adopt a new role for himself within his reality.
With works by Artists Without Walls, Avi Mograbi, Annan Tzukerman, Nira Pereg, Ruti Sela & Ma'ayan Amir und Clil Nadav
The event takes place in the framework of
Exhibition #3
MOBILE ARCHIVE
August 30th - September 21st, 2008Curated by Eva Birkenstock and Hannes Loichinger
Location: Halle fuer Kunst, Reichenbachstr. 2, D - 21335 Lueneburg
In cooperation with the Israeli Center for Digital Art (Holon/Israel)
An archive for video art and digital media has been operating at the Israeli Center for Digital Art, Holon for several years now. The archive contains more than 1,200 titles, including works by Israeli and other international artists who have exhibited at the Center or who have contributed works to the archive over the years.
The Mobile Archive project surfaced during several conversations on the idea of bringing the archive for Videoart and digital Media to the Kunstverein in Hamburg. The question how it could function out of its original context as a dynamic and valuable platform for local audiences, led to the idea of a travelling archive hosted by art institutions in Europe, the Balkan and the Middle East over a period of three years. In the past one and a half years the archive already has been hosted by the WYSPA/Danzig, the Galerija Nova/Zagreb, the Skuc Gallery/Ljubljana, the Maribor Art Gallery/Maribor and the class of Adrian Paci (Universita Iuav/Venedig). Beside the presentation as an open video library accompanied by screening programs each host institution expands the collection by contributing 25 works.
We are very pleased to present the Mobile Archive with its recent contributions in Halle fuer Kunst Lueneburg. During a period of three weeks visitors will have the opportunity to watch more than 1,200 international video works of their own choice. As a second part of the presentation the collection will be contrasted with the new contributions in daily changing video programs curated by Ola Grzonkowska (WYSPA/Danzig), Natasha Ilic (Galerija Nova/Zagreb), Alenka Gregoric (Skuc Gallery/Ljubljana) et al.
The archive contains works by the following artists: Vahram Aghasyan, Boaz Arad, Artists Without Walls, Yael Bartana, Itamar Rose & Yossi Atia, Guy Ben-Ner, Big Hope, Johanna Billing, Irina Birger, Candice Breitz, Nine Budde, Eitan Buganim, Lenka Clayton & James Price, Ofri Cnaani, Keren Cytter, Margit Czenki & Christoph Schaefer, Effi & Amir, Jumana Emil Abboud, Jack Faber, Jeanne Faust, Ido Fluk, Orit Freilich, Alona Friedberg & Limor Orenstein, Dani Gal, Amit Goren, Hagar Goren, Marina Grzinic & Aina Smid, Samuel Hopkins, Ana Husman, Khalid Hourani & Miri Segal, IRWIN, Shosh Israeli, Sanja Ivekovic, Liliana Kadichevski, Uri Katzenstein, Zohar Kfir, Lutz Krueger, Koeken Ergun, Eva Koennemann, Nina Koennemann, Kordowa Group, Sigalit Landau, Yaron Lapid, Achim Lengerer, Dana Levy, Mark Lewis, Armin Linke, Little Warsaw, Hila Lulu Lin, David Maljkovic, Suleiman Mansour, Eva Meyer & Eran Schaerf, Ohad Milshtein, Ariel Mioduser, Avi Mograbi, Multiplicity, Anneke Nuijen & Florian Huettner & Till Krause, Adrian Paci, Stefan Panhans, Sharon Paz, Nira Pereg, Phei Cho, Erich Pick, Ariela Plotkin, Renata Poljak, Maria Pomiansky, Gilad Ratman, Michal Rothschild, Lezli Rubin-Kunda, Sala-Manca Group, Sandra Schaefer, Eske Schlueters, Jochen Schmith, Ruti Sela, Ran Slavin, Chen Scheinberg, Nurit Sharett, Doron Solomons, Hito Steyerl,The Yes Men, Michael Trigilio, Gal Tushia, Anan Tzukerman et al.
We cordially thank:
The State of Lower Saxony, the City of Lueneburg, Lueneburgischer
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Kurzvortraege ueber Archive mit anschliessendem GespraechFreitag, den 12. September 2008 um 19h
Mit Frank Hesse (Kuenstler, Zuerich), Kerstin Stakemeier (Kunsthistorikerin/Politikwissenschaftlerin, Berlin) und Dr. Martin Warnke (Kulturinformatiker, Lueneburg)
Frank Hesse arbeitet an den Schnittstellen von Wissenschaft und Kunst. Er geht bevorzugt kulturhistorischen Randnotizen nach und untersucht diese auf Brueche und Sinnueberschuesse. Sein besonderes Interesse gilt dabei den medialen Eigenarten wissenschaftlicher Darstellungsformen und Anekdoten, die zeigen, in welcher Weise wissenschaftliche Prozesse von subjektiven Anteilen durchzogen sind. Die Ergebnisse der Recherchen werden streng dokumentarisch ins Feld der Kunst transferiert und medial und aesthetisch in diesem reflektiert. Frank Hesse hat Kunst an der Hochschule für bildende Kuenste in Hamburg studiert und war bis vor kurzem Gastdozent für Bildende Kunst an der ZHdK in Zuerich. In der Halle für Kunst Lueneburg wird Frank Hesse seine Arbeit "Florenz Von St. Croce zum Kunsthistorischen Institut" (2006) vorstellen und ueber sein Verhaeltnis zu Archiven sprechen.
Kerstin Stakemeier lebt in Berlin und London. Sie promoviert am University College London und ist ab 2009 Fellow Researcher der Jan van Eyck Akademie in Maastricht, wo sie zu "Romanticism and Realism in Contemporary Artistic Practice" arbeiten wird. Gemeinsam mit Nina Koeller leitete sie den Aktualisierungsraum in Hamburg, welcher nun zum Kollektiv PRE eine Organisationsstruktur fuer kollektive Produktionen weiterentwickelt wurde. In der Halle für Kunst Lueneburg wird Kerstin Stakemeier ueber den dem Begriff des Archivs inhaerenten Geschichtsbegriff sprechen.
Dr. Martin Warnke studierte Mathematik und Physik an der FU Berlin und der Universitaet Hamburg. Im Anschluss an seine Promotion in Theoretischer Physik nahm er seine Taetigkeit an der Leuphana Universitaet in Lueneburg auf, verantwortet dort das Rechenzentrum sowie das Fach Kulturinformatik im Fachbereich Kulturwissenschaften und ist Lueneburger Leiter des Projektes "Hyperimage" des Bundesministeriums fuer Bildung und Forschung. Am Freitag Abend wird Martin Warnke ueber digitale Archive, Datenarchaeologie und Erinnerung sprechen.
Die Veranstaltung findet statt im Rahmen von:
Ausstellung #3
MOBILE ARCHIVE
30. August bis 21. September 2008Kuratiert von Eva Birkenstock and Hannes Loichinger
Ort: Halle fuer Kunst, Reichenbachstr. 2, D - 21335 Lueneburg
In Kooperation mit dem Israeli Center for Digital Art (Holon/Israel)
English Version
Saving (Hi)stories
Lectures on archives with subsequent discussionwith Frank Hesse (Artist, Zurich), Kerstin Stakemeier (Art Historian/Political Scientist, Berlin) und Dr. Martin Warnke (Cultural Informatic, Lueneburg)
Friday, September 12th 2008, 19h
In his artistic practice Frank Hesse explores the boundaries of science and art. Thereby he particularly follows the margins of cultural sciences in order to investigate their disruptions as well as the produced surplus of meaning. With a focus on medial peculiarities of scientific display formats and anecdotes he tries to disclose the ways how subjectivity may effect scientific processes. In a strictly documentary manner he transfers results of scientific research to the field of art to relate them to aesthetic and medial issues. Frank Hesse studied art at the Hochschule für bildende Künste Hamburg, until previously he was a visiting lecturer at the ZHdK in Zurich. At Halle für Kunst Lüneburg Frank Hesse will present his piece " Florence From St. Croce to the Institute of Art History" (2006) and talk about his personal relation towards archival practices.
Kerstin Stakemeier lives in Berlin and London. She is a PhD candidate in History of Art at University College London and 2009 she will be a fellow researcher at the Jan Van Eyck Academy in Maastricht, working on "Romanticism and Realism in Contemporary Artistic Practice". She ran the Space for Actualization in Hamburg together with Nina Koeller which now turned into the collective PRE, an organizational structure for collective productions. In Halle für Kunst Lueneburg she will speak of the concepts of history inherent in the idea of archival practice.
Dr. Martin Warnke studied Mathematics and Physics at the Free University Berlin and the University of Hamburg. After his PhD on Theoretical Physics he started to work for the Leuphana University in Luneburg, where he is in charge of the Computer Center as well as of the department of Cultural Informatics of the faculty of Cultural Studies. Furthermore he is the Lueneburg manager of "Hyperimage", a project by the Federal Ministry of Education and Research. On Friday evening he will talk about digital archives, data archaelogy and memory.
The event takes place in the framework of
Exhibition #3
MOBILE ARCHIVE
August 30th - September 21st, 2008Curated by Eva Birkenstock and Hannes Loichinger
Location: Halle fuer Kunst, Reichenbachstr. 2, D - 21335 Lueneburg
In cooperation with the Israeli Center for Digital Art (Holon/Israel)
Donnerstag, den 09.10. 2008 um 19 h
Passing the Rainbow
Filmvorfuehrung und Gespraech mit Sandra Schaefer, moderiert von Joerg Franzbecker und Martin Beck
Ein Filmprojekt von Sandra Schaefer und Elfe Brandenburger ueber Schauspielerinnen und Auswege aus den Geschlechterrollen in der afghanischen Gesellschaft. <